Gotland och andra öar

När man semestrar i Sverige shoppar man inte lika mycket. Det är ju inte så kul att handla på Hennes & Mauritz i Norrköping när man har samma butik och samma kläder i staden där man bor. När jag semestrar på svenska orter vill jag göra annat. Jag har rest några gånger till Gotland och det är en härlig ö på sommaren. Det är så himla många människor som semestrar där och hela tiden finns det fester och dansställen att gå på. Jag tycker så klart att det är kul att koppla av och träffa människor då jag är ledig och det är kul när man kommer någonstans där det är fest nästan jämt. I visby är det ett himla hålligång på sommaren och det är tjockt med turister där. Det gör att det finns mängder av restauranger och uteställen att välja mellan. Jag tycker det är så mysig miljö i Visby och det är tjusigt med alla fina gamla byggnader. Stadskärnan är mycket gammal och Visby var en mycket stor handelsstad under Hansatiden. Det känns nästan som att befinna sig på medeltiden när man är i Visby på sommaren. Många restauranger har satsat på medeltidstema och man kan få äta mat som man åt på medeltiden. Det är också kul att man i Visby har en hel del rätter som inte finns i andra delar av Sverige.
Jag har också hittat ett antal öar på västkusten som är fantastiska på sommaren. Men, en riktig pärla hittar man uppe i Norrland faktiskt. Utanför Örnsköldsvik ligger en ö som heter Ulvön och det är ett bra tips på en fantastiskt vacker ö att besöka när det är sommar. På Ulvön bodde förr bara fiskare och husen är byggda i vattenbrynet. Man hade fiskebåten i ett båthus som ibland var hopbyggt med huset och det är väldigt vackert i byarna på Ulvön. Det finns några mindre byar inne på ön men där finns inte många hus. Det var några åkrar där också och det fanns då några bönder där, men de flesta människor bodde nära vattnet. Passa gärna på att göra en utflykt till Ulvön om du passerar Örnsköldsvik.
När man semestrar i Sverige shoppar man inte lika mycket. Det är ju inte så kul att handla på Hennes & Mauritz i Norrköping när man har samma butik och samma kläder i staden där man bor. När jag semestrar på svenska orter vill jag göra annat. Jag har rest några gånger till Gotland och det är en härlig ö på sommaren. Det är så himla många människor som semestrar där och hela tiden finns det fester och dansställen att gå på. Jag tycker så klart att det är kul att koppla av och träffa människor då jag är ledig och det är kul när man kommer någonstans där det är fest nästan jämt. I visby är det ett himla hålligång på sommaren och det är tjockt med turister där. Det gör att det finns mängder av restauranger och uteställen att välja mellan. Jag tycker det är så mysig miljö i Visby och det är tjusigt med alla fina gamla byggnader. Stadskärnan är mycket gammal och Visby var en mycket stor handelsstad under Hansatiden. Det känns nästan som att befinna sig på medeltiden när man är i Visby på sommaren. Många restauranger har satsat på medeltidstema och man kan få äta mat som man åt på medeltiden. Det är också kul att man i Visby har en hel del rätter som inte finns i andra delar av Sverige.
Jag har också hittat ett antal öar på västkusten som är fantastiska på sommaren. Men, en riktig pärla hittar man uppe i Norrland faktiskt. Utanför Örnsköldsvik ligger en ö som heter Ulvön och det är ett bra tips på en fantastiskt vacker ö att besöka när det är sommar. På Ulvön bodde förr bara fiskare och husen är byggda i vattenbrynet. Man hade fiskebåten i ett båthus som ibland var hopbyggt med huset och det är väldigt vackert i byarna på Ulvön. Det finns några mindre byar inne på ön men där finns inte många hus. Det var några åkrar där också och det fanns då några bönder där, men de flesta människor bodde nära vattnet. Passa gärna på att göra en utflykt till Ulvön om du passerar Örnsköldsvik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0